Isnin, 6 Februari 2012

Sukarelawan dari AS mula mengajar BI



Abdullah Mamat mengalu-alukan kedatangan ETA dari Amerika Syarikat, Hanna Car
ke SMK Kompleks Gong Badak di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Kompleks Gong Badak, Kuala Terengganu bertuah kerana menerima seorang English Teaching Assistant (ETA), Hanna Car dari Oregan, Amerika Syarikat (AS) untuk mengajar bahasa Inggeris (BI) di sekolah itu, baru-baru ini.
Pengetua sekolah itu, Abdullah Mamat berkata, kehadiran ETA ini selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran untuk Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).
"Dengan adanya ETA ini akan memberi banyak manfaat kepada seluruh warga sekolah kerana dapat membantu meningkatkan komunikasi dan mata pelajaran Bahasa Inggeris," katanya.
Secara keseluruhan, seramai 50 orang ETA dari Amerika Syarikat telah dihantar ke sekolah-sekolah di Terengganu (17 orang), Kelantan (17 orang) dan Johor (16 orang).
Sementara itu, Hanna memberitahu, beliau telah merancang pelbagai aktiviti bahasa Inggeris bagi meningkatkan kecemerlangan pelajar di sekolah berkenaan.
"Saya mahu membantu meningkatkan komunikasi pelajar menggunakan bahasa Inggeris dalam tempoh sembilan bulan ini," ujarnya.

Sumber - Utusan Malaysia