Khamis, 9 Februari 2012

Mesyuarat Redeployment Guru Sekolah Menengah Negeri Terengganu 2012


9 Februari 2012, SMK Padang Negara - Satu mesyuarat yang dipengerusikan oleh Ketua Penolong Pengarah, Sektor Pengurusan Sekolah, En. Salim b. Ab. Ghani membincangkan satu mekanisme dan keputusan yang terbaik dalam melaksanakan 'redeployment' guru-guru sekolah menengah negeri Terengganu berdasarkan kelulusan perjawatan 2012, keperluan semasa sekolah, keperluan perkhidmatan mengikut opsyen dan pengisian semasa guru-guru. Mesyuarat turut dihadiri oleh PP Pengurusan Guru, PP PEngurusan Tingkatan Enam, PP Teknik dan Vokasional. Penyelia Kanan Sektor Pendidikan Swasta dan Pendidikan Khas serta semua Penolong Pegawai Pelajaran Daerah Pengurusan Sekolah.
Dalam ucapan aluan pengerusi, beliau meminta ahli mesyuarat mengambil kira beberapa kriteria seperti keperluan opsyen di sekolah sedia ada dan juga keperluan di daerah, kes-kes kesihatan, tempoh perkhidmatan guru di sekolah semasa, jarak penempatan baru tidak melebihi had stesen yang dibenarkan dan sebagainya. Keperluan 'redeployment' juga mengambil kira permohonan pertukaran sesi Januari 2012 yang dipohon oleh guru-guru ke daerah yang dimohon tetapi tidak diluluskan atas keperluan semasa perkhidmatan.
Transformasi secara  efektif ini perlu difahami oleh semua guru sekolah menengah negeri Terengganu kerana keperluan kepada perjawatan sedia ada tidak 'semewah' dan 'selesa' sepertimana dahulu. Guru perlu bersedia di'gerakkan' atas keperluan perkhidmatan dan opsyen sepertimana penjawat awam bagi kementerian yang lain. Tarikh 'redeployment' yang dipersetujui oleh ahli mesyuarat berkuatkuasa 16 Februari 2012.