Rabu, 16 Mei 2012

Selamat Hari Guru - Terima kasih cikgu

MARI kita hentikan sebentar isu Bersih 3.0 atau kemelut politik yang sedang rancak sekarang ini menjelang Pilihan Raya Umum ke-13.
Jika saya bertanya kepada anda bolehkah namakan 10 orang guru yang pernah mengajar anda semasa belajar di peringkat pra sekolah hingga tamat sekolah menengah?
Sekiranya anda boleh memberikan nama penuh ke semua orang guru itu dan dapat membayangkan wajah mereka di minda maka anda dikira terdiri daripada kategori orang cemerlang.
Tetapi andai kata tidak seorangpun nama guru yang diingati dan tidak terbayang langsung wajah mereka maka anda bolehlah digolongkan dalam kumpulan lemah memori atau golongan kurang cerdik kerana tidak prihatin terhadap orang yang pernah mendidik dan tidak jemu-jemu menyampaikan ilmu pengetahuan.
Tidak dapat dinafikan bahawa gurulah di antara orang yang banyak berjasa kepada kita semua. Tanpa mereka mungkin hari ini kita tidak pandai membaca, menulis atau mengira. Kerana merekalah minda kita terbuka dan keluar dari kepompong dengan melihat jendela dunia dari sudut yang lebih luas.

Sumber - Utusan Malaysia Online